Škoda naskakuje na obří baterie. Chce jimi jistit elektrickou síť
Mladoboleslavská automobilka chce ještě letos spustit vlastní velkokapacitní úložiště elektřiny. V blízké budoucnosti plánuje využít i vysloužilé baterie z elektromobilů.
Škoda Auto se chce vrhnout na baterie. To je poměrně známá informace, tentokrát však není řeč o „malých“ bateriích pohánějících elektromobily, nýbrž o velkokapacitních úložištích pomáhajících při stabilizaci přenosové soustavy před blackoutem. Vybudovat takovou baterii plánuje společnost Ško-Energo, dceřiná firma ČEZ, E.ON, Volkswagenu Kraftwerk a Škody Auto, která zajišťuje dodávky energií pro mladoboleslavskou automobilku.
Podle Milana Poddaného, který ve Ško-Energu vede oblast plánování a projektového managementu, půjde v první fázi o velkokapacitní baterii o výkonu 1,5 megawattu a instalované kapacitě 1,5 megawatthodiny. Ta by měla být uvedena do zkušebního provozu ještě v letošním roce. „Celé řešení bude nainstalováno do kontejnerů, čímž budou minimalizovány náklady na stavební část a montážní práce v místě realizace,“ dodal jednatel společnosti Tomáš Kubín. Zařízení dodá na klíč společnost Local Energies.
Po bateriích v Mydlovarech, Prakšicích, Tušimicích a Plané půjde teprve o pátou velkokapacitní baterii v Česku. Škodovácká energetika chce díky baterii rozšířit svou nabídku podpůrných služeb, které poskytuje provozovateli přenosové soustavy ČEPS. Na těch se podílí od konce roku 2016, kdy za 30 milionů korun instalovala elektrokotel, který v případě nadvýroby a hrozícího přetížení soustavy přebytečnou elektřinu z drátů odčerpá. „Když je nadvýroba, jsme schopni odebrat patřičné množství nasmlouvané elektrické energie a přetavit ho do tepla,“ vysvětlil šéf teplárny Ško-Energo Jiří Mrkus na konferenci Share Your Energy, organizované společností Nano Energies.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot