Další v řadě: Mercedes-Benz ustupuje od plánu vyrábět od roku 2030 pouze elektromobily

Automobilka Mercedes-Benz už nevidí rok 2030 jako mezník, kdy dokončí svůj přechod k čistě elektrickým vozidlům. Takový cíl si vytkla v roce 2012, jenže malá poptávka po elektrických autech ji donutila změnit plány.   

Automobilka Mercedes-Benz už nevidí rok 2030 jako mezník, kdy dokončí svůj přechod k čistě elektrickým vozidlům. Takový cíl si vytkla v roce 2012, jenže malá poptávka po elektrických autech ji donutila změnit plány.   

Celý článek
0

Politika v byznysu aneb Už ani králíka od „dezoláta“ Jandejska

Šéf Rohlíku Tomáš Čupr samozřejmě může bojkotovat firmu Rabbit jednoho z vůdců protestujících zemědělců Zdeňka Jandejska. Otázka zní, jestli je to dobré pro byznys, který založil.

Šéf Rohlíku Tomáš Čupr samozřejmě může bojkotovat firmu Rabbit jednoho z vůdců protestujících zemědělců Zdeňka Jandejska. Otázka zní, jestli je to dobré pro byznys, který založil.

Celý článek
0

Warren Buffett hlásí návrat obřích zisků. Stíny však zůstávají

Konglomerát Berkshire Hathaway v čele s legendárním investorem měl loni provozní zisk o 21 procent vyšší než v roce 2022. Především zásluhou pojišťovnictví.

Konglomerát Berkshire Hathaway v čele s legendárním investorem měl loni provozní zisk o 21 procent vyšší než v roce 2022. Především zásluhou pojišťovnictví.

Celý článek
0

Kontrolujte strojvůdce

Za nehodami stojí lidský faktor, varuje šéf firmy vyrábějící zabezpečení železnice.

Kontrolujte strojvůdce
Šéf společnosti AŽD Zdeněk Chrdle | Hynek Glos

Zdeněk Chrdle šéfuje společnosti AŽD, která buduje zabezpečení na železnici. Po sérii nedávných neštěstí je přesvědčen, že za nimi stál lidský faktor, i když některým z nich by nově budované zabezpečení nazvané ETCS mohlo předejít. „Bodový systém pro strojvedoucí bych nezaváděl, ale hlídal bych, jak a pro koho jezdí, jaké mají prokazatelně přestávky na odpočinek, kolik mají přesčasových hodin a hlavně jak mají jednotliví dopravci propracovaný systém školení a tréninku pro strojvedoucí,“ navrhuje řešení v rozhovoru pro týdeník Hrot. Srovnává také Česko s okolními zeměmi v rychlosti změn v zabezpečení tratí a varuje před jeho odkládáním, i když třeba České dráhy říkají, že mobilní část zabezpečení je mnohdy dražší než staré vlaky, do kterých by se mělo montovat.

Kde vidíte hlavní příčiny sérií nehod, které se zhruba ve stejné intenzitě objevily koneckonců už vloni na jaře? Technicky možná mají různé jmenovatele, ale proč vždy po roce přijde taková série?

Máte pravdu v tom, že problémy na železnici se opakují na jaře nebo v létě. Ty důvody jsou různé, a určitě bychom je mohli najít i letos. Například omezení provozu kvůli koronaviru a potom velmi rychlý návrat do plného provozu, nebo za tím může být i nedostatečný trénink strojvedoucích. Nikdo asi nebude znát jednoznačnou odpověď. Já ji tedy neznám, ale tak jako u leteckých nehod, vždy je to více důvodů, které se před nehodovou událostí sejdou.

Do jaké míry je zapříčinil lidský faktor a do jaké technické zabezpečení?

Z vyjádření Drážní inspekce vyplývá, že šlo výhradně o lidský faktor. A o tom jsem přesvědčen i já. Co se týče zabezpečení, pokud hovoříte o mimořádné události v Perninku, zde se jezdí dle předpisu D3, tedy komunikují strojvedoucí s dirigujícím dispečerem. Není zde žádné technické zabezpečení, vše je na lidech. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit