Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Kontrolujte strojvůdce

Za nehodami stojí lidský faktor, varuje šéf firmy vyrábějící zabezpečení železnice.

Kontrolujte strojvůdce
Šéf společnosti AŽD Zdeněk Chrdle | Hynek Glos

Zdeněk Chrdle šéfuje společnosti AŽD, která buduje zabezpečení na železnici. Po sérii nedávných neštěstí je přesvědčen, že za nimi stál lidský faktor, i když některým z nich by nově budované zabezpečení nazvané ETCS mohlo předejít. „Bodový systém pro strojvedoucí bych nezaváděl, ale hlídal bych, jak a pro koho jezdí, jaké mají prokazatelně přestávky na odpočinek, kolik mají přesčasových hodin a hlavně jak mají jednotliví dopravci propracovaný systém školení a tréninku pro strojvedoucí,“ navrhuje řešení v rozhovoru pro týdeník Hrot. Srovnává také Česko s okolními zeměmi v rychlosti změn v zabezpečení tratí a varuje před jeho odkládáním, i když třeba České dráhy říkají, že mobilní část zabezpečení je mnohdy dražší než staré vlaky, do kterých by se mělo montovat.

Kde vidíte hlavní příčiny sérií nehod, které se zhruba ve stejné intenzitě objevily koneckonců už vloni na jaře? Technicky možná mají různé jmenovatele, ale proč vždy po roce přijde taková série?

Máte pravdu v tom, že problémy na železnici se opakují na jaře nebo v létě. Ty důvody jsou různé, a určitě bychom je mohli najít i letos. Například omezení provozu kvůli koronaviru a potom velmi rychlý návrat do plného provozu, nebo za tím může být i nedostatečný trénink strojvedoucích. Nikdo asi nebude znát jednoznačnou odpověď. Já ji tedy neznám, ale tak jako u leteckých nehod, vždy je to více důvodů, které se před nehodovou událostí sejdou.

Do jaké míry je zapříčinil lidský faktor a do jaké technické zabezpečení?

Z vyjádření Drážní inspekce vyplývá, že šlo výhradně o lidský faktor. A o tom jsem přesvědčen i já. Co se týče zabezpečení, pokud hovoříte o mimořádné události v Perninku, zde se jezdí dle předpisu D3, tedy komunikují strojvedoucí s dirigujícím dispečerem. Není zde žádné technické zabezpečení, vše je na lidech. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit