Evropským automobilkám se nedaří snižovat emise. Pokud Brusel necouvne, hrozí jim už letos pokuty v řádu miliard eur.
Epidemie čínské chřipky zavřela na několik týdnů evropské automobilky. Výroba i prodeje nových vozů se od března propadaly o desítky procent. I podle nejoptimističtějších odhadů se letos poptávka po nových autech sníží oproti loňsku o čtvrtinu.
Poněkud ve stínu těchto alarmujících zpráv ale zůstává jiný doutnající problém, kterému budou už tak oslabené automobilky letos čelit – emisní limity a pokuty hrozící za jejich nesplnění. Nejde přitom o maličkost, ale o sankce v řádu miliard eur. Připravit se na pokuty musí každý výrobce osobních aut, který u 95 procent letos prodaných vozů nedosáhne průměrných emisí 95 gramů CO2 na kilometr. Bude to mimořádně těžký, ne-li nesplnitelný úkol.
V loňském roce podle dat Evropské agentury pro životní prostředí dosahovaly průměrné emise 122 gramů na vůz a kilometr. Aby se vyhnuli pokutám, museli by výrobci do konce roku snížit emise u aut prodaných do EU v průměru o 15 procent na jeden vůz. V případě české Škody Auto nebo Hyundai by podle analýzy České spořitelny musel být pokles dokonce o 16,9, respektive o 17,4 procenta.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot