Mediálně nejsledovanější olympiáda. Američané berou úspěch Paříže jako hozenou rukavici

Olympijské hry v Paříži měly v USA rekordní sledovanost, a to jak v tradičním televizním vysílání, tak především v online přenosech sportovních stanic a streamovacích platforem. Pro následující hry v Los Angeles byl mediální úspěch Paříže klíčový.

Mediálně nejsledovanější olympiáda. Američané berou úspěch Paříže jako hozenou rukavici
Pro úspěch olympiády udělal šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach (vlevo) maximum. Na hrách se podílely i celebrity, jako zpěvačka Lady Gaga, rapper Snoop Dogg nebo diskžokejka Barbara Butch. | foto Shutterstock.com/koláž Hrot24

Pařížská olympiáda je označována jako nejvíce „woke“, nejzelenější a nejudržitelnější v historii – i tím, že se odehrávala výjimečně v centru města. Přesto se našly i kontoverze. Konzervativně smýšlející část společnosti například pobouřil zahajovací ceremoniál, který prý byl zneužit pro propagaci LGBT ideologie. Mnozí kritizovali také vysoké ceny vstupenek a ubytování nebo nárůst prostituce.

Pozornost veřejnosti neunikla ani móda. Luxusní značky využily olympijské hry jako prodlouženou módní přehlídku, zatímco Češi ostře kritizovali speciální kolekci oblečení českých olympioniků, kterou navrhl designér Jan Černý. 

Marketingoví experti nicméně hry hodnotí jako velmi úspěšné. Mezinárodní olympijský výbor (MOV) a jeho francouzští organizátoři odvedli podle nich vynikající práci. Počet partnerů a inzerentů her vzrostl, a zásah her na internetu a sociálních sítích zcela překonal olympiádu v Tokiu 2021 (kterou ovšem silně ovlivnila pandemie covidu-19).

K dalším pochvalám se nyní připojují i významné osobnosti byznysu, zejména majitelé televizních stanic. Jak již dříve Hrot24 informoval, právě licence na sportovní přenosy jsou pro MOV klíčovým zdrojem příjmů. Ne všechny stanice si práva ale mohla dovolit. Například Česká televize pravděpodobně i kvůli vysokým licenčním poplatkům omezila vysílání převážně na vystoupení českých sportovců, celkově odvysílala 320 hodin přímých přenosů.

Velké evropské televize ovšem měly od olympiády ohromná očekávání, což platilo zejména pro USA, kde přitom dříve panovaly obavy o sledovanost. MOV si nemohl dovolit, aby Paříž propadla, protože za čtyři roky bude hostitelem her Los Angeles. Pokud by Američané olympiádu ignorovali, sponzoři by ztratili zájem a ochota televizních stanic platit vysoké poplatky za licence by výrazně poklesla.

Pro úspěch bylo klíčové zaujmout mladé Američany, kteří nejsou zvyklí na dlouhodobé sledování jedné akce. Z TikToku a dalších sociálních sítí jsou naučení, že vše trvá jen pár minut a potřebují, aby se na obrazovce stále něco dělo. Proto americký televizní gigant NBCUniversal angažoval rappera Snoop Dogga, oblíbeného u mladých i starších generací, který dokázal spojit různé věkové skupiny. Snoop Dogg si tímto angažmá údajně vydělával půl milionu dolarů denně. Jeho videa byla mezi mladými velmi populární a hojně se sdílela na sociálních sítích.

NBC nyní hodnotí olympiádu jako zásah do černého, zaznamenala nejvyšší sledovanost od roku 2012 a rekordní prodeje reklam. Průměrná sledovanost za první dva týdny vzrostla oproti Tokiu o 77 procent.

Podle agentury Reuters pařížská olympiáda významně zvýšila celkovou sledovanost televizních stanic v USA. V červenci byla sledovanost o 3,5 procenta vyšší než ve stejném období minulého roku, přičemž hlavním důvodem byla právě olympiáda, jak potvrzuje nejnovější zpráva výzkumné společnosti Nielsen.

Významnou roli sehrály streamovací platformy, které v tomto měsíci dosáhly podílu 41,4 procenta na celkové sledovanosti televizí, což představuje největší podíl mezi všemi formáty televizního vysílání, včetně tradičního vysílání a kabelových sítí.

V Česku veřejnoprávní televize nepokryla celé hry, avšak zájemci mohli sledovat všechny akce na platformě Max (dříve HBO Max) a částečně také na sportovních kanálech komerčních televizí.

Podle analýzy k oživení celkového televizního trhu v USA přispěl nejen vysoce sledovaný zahajovací ceremoniál, ale také start prezidentských kampaní, kdy Demokratická strana chytila druhý dech díky vzestupu Kamaly Harrisové.

Z dat je patrné, že streamovací platformy posilují na úkor tradiční televize. Mediální společnosti na to reagují integrací svých televizních kanálů s internetovými platformami a exkluzivní tvorbou.

Platforma Peacock zaznamenala 33procentní nárůst sledovanosti díky právům na olympiádu a nové řadě seznamovací reality show Love Island USA. Amazon Prime Video těží z úspěchu seriálu inspirovaného počítačovými hrami Fallout. YouTube se stal prvním streamovacím kanálem, který v červenci překročil 10procentní podíl na celkovém využití televize, oproti 9,9 procenta v červnu.

Na americkém Maxu slavila úspěch druhá řada seriálu Rok draka s 4,7 miliardami zhlédnutých minut. Druhé místo obsadila animovaná série Bluey na Disney+ s 4,3 miliardami minut, následovaná The Boys na Amazon Prime s 4,2 miliardami minut.

Podle Reuters vzrostla sledovanost zpráv o 52 procent oproti předchozímu roku díky Republikánskému národnímu shromáždění, kde Donald Trump mimo jiné představil svého kandidáta na viceprezidenta J. D. Vance, a zpravodajství o pokusu o atentát na Trumpa (tématu se věnoval Týdeník Echo).

Z výsledků sledovanosti je tedy zřejmé, že pařížská olympiáda zaujala, což je klíčové pro nadcházející hry v Los Angeles za čtyři roky. Američané vnímají pařížský úspěch jako výzvu a slibují, že jejich hry budou ještě větší, ještě viditelnější. A také „typicky americké.“ Starostka Los Angeles Karen Bass k tomu poznamenala: „Máme tu Hollywood.“ Lze tedy očekávat i účast globálně známých amerických herců a zpěváků.