Fabie utekly hrobníkovi z lopaty. Mírnější Euro 7 zachrání výrobu malých aut
Evropské automobilky se vyhnou zpřísnění emisních limitů. Konečná dohoda o normě Euro 7 nechává pravidla stejná jako dosud.
Dramatická bruselská přetahovaná o nové emisní limity pro evropské automobilky končí po několika letech definitivním vítězstvím tábora umírněné regulace. Různorodé koalici politických spojenců, kterou pomáhali formovat i český europoslanec Alexandr Vondra a ministr dopravy Martin Kupka, se podařilo zmírnit původní, radikální návrh normy Euro 7.
Místo dalšího výrazného zpřísnění, které žádala Evropská komise, zůstanou v nové legislativě jak emisní limity, tak pravidla jejich testování stejné jako dosud. Tedy s totožnými parametry jako u normy Euro 6. V pondělí to potvrdila dohoda europoslanců, ministrů a komisařů.
Výsledný kompromis vyslyšel jednu z hlavních výtek automobilového průmyslu vůči první verzi normy. Vyhovět tak extrémním požadavkům by prý vyžadovalo miliardové investice. „Jakkoli Euro 7 pořád přinese množství nových pravidel a požadavků vůči automobilovému průmyslu, faktem je, že dnešní podoba Eura 7 je mírnější a technicky realističtější,“ hodnotí výsledek výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Tisíce nezaměstnaných
Pro český „autoland“ je nová, mírnější dohoda obzvlášť důležitá. Například člen představenstva Škody Auto Martin Jahn odhadoval, že schválení přísnější normy by v mladoboleslavské továrně připravilo o práci asi tři tisíce lidí. Skončila by výroba některých modelů, mimo jiné Fabie, a s ní i zaměstnanci.
Kdyby se připočetly i dopady na dodavatele, šlo by podle Jahna už o deset tisíc nových nezaměstnaných. V rámci Evropy by to byly stovky tisíc lidí.
Miliardy kvůli několika rokům
Svaz automobilového průmyslu odhadoval, že kvůli příliš nákladnému přizpůsobování se nové regulaci by se v Česku mohly přestat vyrábět tři nebo čtyři z dnešních třinácti modelů. Týkalo by se to zejména malých a levných vozů: investovat do nich by nedávalo ekonomicky smysl. A to tím spíš, že v roce 2035 výroba aut se spalovacím motorem v Evropě definitivně končí.
Výroba automobilek v Česku by se propadla o několik set tisíc vozů ročně, což by vedlo k poklesu hrubého domácího produktu o stovky miliard korun. Efekt zpřísnění emisí by přitom byl minimální. Například zmiňované Euro 6 za dobu své platnosti snížilo emise regulovaných látek a částic jen o jednotky procent.