Jak zabránit evropské agónii a nepokojům: Draghi představil v Bruselu 170 opatření

Bývalý šéf Evropské centrální banky Mario Draghi vypracoval rozsáhlou zprávu, která má pomoci nastartovat evropskou ekonomiku. Bude to stát 800 miliard eur ročně.

Bývalý šéf Evropské centrální banky Mario Draghi vypracoval rozsáhlou zprávu, která má pomoci nastartovat evropskou ekonomiku. Bude to stát 800 miliard eur ročně.

Celý článek
0

Chce proměnit nudné HR procesy v zábavné. Startup Sloneek získává 90 milionů a míří do Itálie

Česko-slovenský startup Sloneek umožňuje „HRistům“ vyměnit byrokracii za práci s lidmi, a to díky zapojení umělé inteligence. Teď může počítat s další investicí, která prý přichází v ten pravý čas.

Česko-slovenský startup Sloneek umožňuje „HRistům“ vyměnit byrokracii za práci s lidmi, a to díky zapojení umělé inteligence. Teď může počítat s další investicí, která prý přichází v ten pravý čas.

Celý článek
0

Zachrání Volkswagen 30 let starý nápad? Odbory volají po čtyřdenním pracovním týdnu

Německé odbory IG Metall otevřeně uvažují o zavedení čtyřdenního pracovního týdne ve Volkswagenu jako jednom z možných řešení krize, které automobilka čelí. Hrozba uzavření domácích závodů a zrušení dlouholetých pracovních záruk totiž přiměla odbory k radikálnímu přehodnocení dosavadního přístupu.

Německé odbory IG Metall otevřeně uvažují o zavedení čtyřdenního pracovního týdne ve Volkswagenu jako jednom z možných řešení krize, které automobilka čelí. Hrozba uzavření domácích závodů a zrušení dlouholetých pracovních záruk totiž přiměla odbory k radikálnímu přehodnocení dosavadního přístupu.

Celý článek
0

Deště zachránily Panamský průplav. Omezení pro lodě se ruší

Panamský průplav, který dlouhodobě trápí nedostatek vody, zrušil nedávná omezení pro námořní přepravu.

Deště zachránily Panamský průplav. Omezení pro lodě se ruší
Panamský průplav je po soužení suchem opět splavný; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Vodním kanálem, který vede středoamerickou zemí, může opět proplouvat až 36 nákladních lodí za den. Maximální ponor pro lodě se zvýšil na 50 stop (15 metrů). Ruší se tím omezení, které způsobilo sucho. Deště v posledních dnech umožnily kapacitu uměle vytvořené vodní cesty opět zvýšit, protože stoupla hladina umělého jezera, která průplav napájí, oznámil šéf správy kanálu Ricaurte Vasquez.

Vedení Panamského průplavu očekává, že deště budou pokračovat až do listopadu a zachrání tím provoz na kanále, který je zásadní pro přepravu zboží z Asie na východní pobřeží Spojených států. Průplav používá až 46 procent kontejnerového nákladu, který míří ze severovýchodní Asie na východ USA.

Zachování provozu je navíc klíčové pro panamskou ekonomiku, protože státu, kde žije 4,4 milionu obyvatel, tím zaručuje roční příjem ve výši pěti miliard dolarů (113 miliard korun). Nyní kanál denně využívá asi 30 až 32 lodí. V době sucha byl ale omezen na 24 plavidel za den. Vasquez doplnil, že bude trvat až šest měsíců, než se přepravci vrátí na plnou kapacitu této klíčové vodní cesty.

Loňský klimatický jev El Niño způsobil výrazný pokles srážek. Správa průplavu musela prvně v historii omezit provoz kvůli nedostatku vody. Byly pořádány aukce pro přepravní firmy, ve kterých se firmy přeplácely, aby získaly tranzitní sloty. Část tankerů ale zvolila alternativní cesty, zejména ty, které převáží zkapalněný zemní (LNG) nebo ropný plyn (LPG).

Omezení provozu se ale očekává i pro období sucha v roce 2025, které většinou nastává v první polovině roku. Přepravci LNG a LPG budou moci podle Vasqueze žádat o dlouhodobé rezervační sloty, aby nebyli dotčeni omezeními.

Sucha způsobená El Niñem ale mají pokračovat v následujících čtyřech letech. I proto se Panama snaží zadržet co nejvíce vody v Gatúnské přehradě, která je hlavním zdrojem vody nejen pro průplav, ale i pitné vody pro polovinu obyvatel Panamy.

Středoamerická ekonomika už plánuje stavbu nové přehrady na Río Indio západně od Panamy City, aby zvýšila zásoby vody. Je ale nutné přemístit členy místních komunit. Rozhovory s nimi budou trvat následujících 18 až 24 měsíců. Teprve potom by se mohl projekt pohnout směrem k realizaci.

Jeho náklady se odhadují na dvě miliardy dolarů (45 miliard korun) a výstavba si vyžádá čtyři roky. Poté by měl být Panamský průplav mnohem více odolný vůči dlouhotrvajícím suchům.